Model 23YM CRF450R slavi 50 godina od dolaska prvog Hondinog motokrosera namenjenog svim vozačima, a ne samo trkačkim ekipama. Pet decenija potom usledilo je više tehnoloških skokova koji su oznake „CR“ i „CRF“’ učinili sinonimima za terenske performanse. Povodom tog jubileja izdvojili smo retrospektivu legendarnih modela.

CR250M Elsinore, 1973.

Model CR250M Elsinore je bio proizvod rastuće konkurencije u motokrosu (i velike potražnje) u SAD i Evropi. Bila je to prva Honda napravljena od nule, koja je postigla momentalni uspeh, zahvaljujući visokom kvalitetu izrade i pouzdanosti. Promotivne aktivnosti za novi motocikl obuhvatale su čak i omiljeni reklamni film sa Stivom Mekvinom.

Ovaj model dobio je ime po legendarnom Elsinore Grand Prix takmičenju (koje se održavalo kraj jezera Elsinor u Kaliforniji), vazdušno hlađeni motor od 247,8 kubika koji je težio 104 kg, dok se šasija sastojala od poluduplog rama od čeličnih cevi, teleskopskih viljuški, čelične zadnje viljuške, duplih zadnjih amortizera i doboš kočnica napred i nazad.

CR250R, 1981.

Godina 1981. je bila velika godina za razvoj. CR250M je dobio svoje trkačko slovo „R“ krajem sedamdesetih, a 1981. Honda je svoju fabričku tehnologiju motocikala prepustila kupcima kroz prvu serijsku mašinu sa tečnim hlađenjem. Motor je imao dizajn dugog hoda sa hlađenjem pomoću dva mala hladnjaka. Šasija je obuhvatala aluminijumska zadnja viljuška i jednostruki zadnji Pro-Link amortizator sa udaljenim rezervoarom, dopunom poznatih količina čelika u ramu i duplom doboš-kočnicom.

Samo godinu dana kasnije, 1982, ponovo je krenuo sa radom „Honda Racing Corporation“ (Hondino odeljenje posvećeno moto trkama i razvojem trkačkih mašina). HRC je ubrzo postao sinonim za uspeh u motokros trkanju.

CR500R, 1985.

Prvobitno lansiran 1984. godine u formi sa vazdušnim hlađenjem (i obrtnim momentom od preko 70Nm) model CR500R je 1985. dobio tečno hlađenje. Ovaj legendarni motocikl iz osamdesetih estetikom je nadahnuo i kreiranje modela CRF450R 50th Anniversary 2023, ali je i testirao tehnologiju šasije i sposobnosti vozača do krajnjih granica.

CR250R, 1997.

Da bi iskoristila napredak u tehnologiji motora i konsekventno uvećanje snage i obrtnog momenta, Honda je preduzela smele korake proizvodnje prvog aluminijumskog rama za serijski MX motocikl. Krutost čeličnih cevi zamenjena je fleksibilnošću dvostrukih potpornja i drugih delova kombinovanih za bolji utisak visoke tehnologije, poput sasvim prilagodljivog Showa ogibljenja i disk kočnica napred i nazad. Prepoznat kao jedna od najuticajnijih mašina iz devedesetih, model CR250R je započeo terensku revoluciju koja se još može videti u današnjim MX motociklima.

CRF450R, 2002

Honda je pokrenula novu MX misiju svojom prvom generacijom 450, prvim četvorotaktnim motorom i direktnom zamenom za CR250R. A sa šasijom zasnovanom na 250-ici, bio je to vitak i lak motocikl. Motor od 449 kubika bio je moćan i širokog raspona snage što ga nije činilo manje potentnim, već mnogo manje zastrašujućim, od uporedivih modela sa dvotaktnim motorom od 250 kubika.

CRF450R, 2009.

Posle stalnog razvoja, CRF450R je ponovo rođen sa motorom s ubrizgavanjem goriva i telom leptira gasa od 50mm uz ubrizgivač za 12 otvora. Vlasnici su ujedno bili u stanju da prilagode isporuku goriva i tajming paljenja preko alata za podešavanje HRC PGM-FI. Redizajn motora i nova šasija kreirani su sa fokusom na centralizaciju mase, tako da je kompakta mašina nosila svoju težinu više napred i niže. Ogibljenje je bilo Kayaba: 48mm sa razdvojenim vazduhom i uljem (AOS) USD viljuškama i kompaktnim zadnjim amortizerom.

CRF450R, 2017.

Pod konceptom „APSOLUTNO NAJBRŽI PROLAZ“, omiljena MX mašina otvorene klase u Evropi dobila je potpuni redizajn, sa sasvim novom šasijom, punim Showa ogibljenjem i velikim prednjim potiskom iz potpuno novog motora. Standardni električni starter bio je zgodan dodatak godinu dana kasnije, a 2019. je glava cilindra razvijena u HRC-u znatno pojačala snagu i obrtni moment; dodata je i HRC-ova kontrola polaska. Godine 2020. trostepena Hondina izborna kontrola obrtnog momenta (HSTC) omogućila je vozaču da upravlja vučom zadnjeg točka.

CRF450R 50th Anniversary, 2022.

Godine 2021, pored točkova i fundamentalne arhitekture motora, model CRF450R je praktično bio potpuno nov motor, i veoma se oslanjao na razvoj iz pobedničkog modela Tima Gajsera na MX GP šampionatu 2019 MX GP, CRF450RW. On i HRC su obezbedili titulu drugi put zaredom 2020. i završili treći 2021, sa malom razlikom.

Kao i uvek sa motokrosom i modelom CRF450R, igra ide dalje i najnovija mašina naoružana je mnoštvom novih dodataka od strane fabričkih vozača i HRC-a tako da pokreće šasiju čiji je cilj da mnogo olakša brzu - veoma brzu - vožnju. A 2023. obeležava 50 godina od motocikla koji je sve to započeo, modela CR250M Elsinore. Model CRF450R 50th Anniversary ograničena edicija iskazuje neverovatan omaž moćnim CR modelima iz osamdesetih i, veran Hondinim korenima u sportu - i planovima postavljenim pre toliko mnogo godina - ostaje trkač iz ergele HRC-a.